تغذیه سگ - Ariyavet Ariyavet

تغذیه سگ

برای نمونه تعدادی از آنها را ذکر می کنم:

۱- پیا ز و سیر : سبب ناراحتی گوارشی و نوعی کم خونی می شود.۲- دانه سیب: سمی ۳- قارچ: سمی ۴- زردالو : حالت تهوع، دل درد و اسهال ۵- بادام: حالت تهوع، دل درد و اسهال۶- میوه بلوط: سمی ۷- شکلات/کافئین: حالت تهوع، دل درد ، اسهال و افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس و حتی ایست قلبی ۸- انگور:سمی- باعث اسهال و استفراغ،شکم درد،بیحالی ۹- غذای بچه:سمی و مصرف آن در طولانی مدت باعث مرگ میشود.۱۰- غذای گربه:دارای پروتئین و چربی بالا.۱۱- شیر:شیر دارای لاکتوز است سگ و گربه نمیتوانند لاکتوز موجود در شیر تجزیه کنند.شیر بدون لاکتور مانعی ندارد. ۱۲- استخوان ماهی و مرغ و دیگر منابع گوشتی:میتواند باعث انسداد و یا پارگی دستگاه گوارش شود.۱۳- پوست تخم مرغ:شامل آنزیم avidin که جذب ویتامین بیوتینvit B) ) کاهش میدهد و باعث مشکلات پوست و مو میشود.

هر گونه گوشت قرمز به صورت خام مضر است

جگر و شش گاو و گوسفند:
قارچ پیاز خام ادویه جات تند –سفیده تخم مرغ به صورت خام -شیر حاوی لاکتوز- سویا به تنهایی –سیر- .شکلات- .تخمه آفتاب گردان .تن ماهی- نان به مقدارزیاد-جگر مرغ واحشای مرغ- . سیب زمینی خام –هر گونه استخوان مرغ استخوان ماهی و ماهی- با استخوان کله و پای مرغ -وکلیه استخوانهای ریز مرغ- ماهی با استخوان حتی استخوان خیلی ریز تخم مرغ خام
همچنین گیاهان زیر از دسترس سگ و گربه بدور باشد:
تنباکو -تنبا کوی وحشی-سوسن وحشی-گل شیپوری پیچی و وحشی –گل نرگس- دانه سیب- هسته هلو-مارچوبه -آزالیه -شاه بلوط هندی- کاج بودایی -گیاه همیشه سبز- نارنگی کلماتیس -کرچک هندی -سرخس نخلی -پنجه مریم –نرگس زر د -پامچال فرنگی -خون سیاوشان -سوسن سفید(خصوصا در گربه)-سرخس نخلی -پنجه مریم- نرگس زرد- پامچال فرنگی گیاه اوکالیپتوس -گل انگشت دانه –شمعدانی -گل شیپور پیچک امریکایی-زنبق رشتی -گیلاس اورشلیم -نهاله گوجه فرنگی زنبق(در گربه)درخت مو مناطق گرمسیری-پیچک -درخت نخل ساک و-پامچال-زهر الزبیع-گل صد تومانی -گل شیپوری پیچی- بلوط -بنتقنسول-سرخس- انجیر هندی -هلوی پوسیده -زنبق -پیاز-خرزهره -انجیر هندی –نرگس –دارو اش -کرچک هندی -درخت نان –انگور- سنبل که باعث مسمومیت و اختلال در دستگاه گوارش و سیستم عصبی و….میشوند.
پیاز و سیر دو ماده غذایی خطرناک برای سگ و گربه:
سیر و پیاز حاوی یک ترکیب شیمیایی بنام تیو سولفات هستند که خوردن آن می تواند برای سگ و گربه خطرناک باشد.خوردن حتی مقدار کمی پیاز خام یا پخته می تواند سبب ایجاد نوعی کم خونی در سگ گردد (hemolytic anemia) .در ابتدا علائم مسمومیت که معمولا پس از چند روز ایجاد می گردد شامل حالت تهوع واستفراغ می باشد و سگ از خوردن غذا امتناع می کند.به فاصله کوتاهی سگ دچار تغییر رنگ ادرار ناشی از مواد آزاد شده از گلبول های قرمز تخریب شده در خون می گردد و علائم کم خونی به صورت بی حالی وضعف و تنگی نفس ظاهر می گردد. خوردن یک وعده پیاز البته به مقدار زیاد مثلا حدود ۶۰۰ گرم و یا به دفعات متعدد مثلا ۱۵۰ گرم در هر وعده غذایی در یک سگ حدودا ۱۰ کیلو گرمئ می تواند سبب مسمومیت شدید گردد.
مسمومیت با شکلات:
شکلات حاوی ماده ای بنام تئو برومین است که بدلیل عدم توانایی بدن سگ در متابولیزه کردن ودفع آن(بر خلاف بدن انسان ) می تواند سبب مسمومیت شود.علائم مسمومیت حدود چند ساعت بعد از خوردن کاکائو و یا شکلات البته بسته به مقدار آن و نیز جثه سگ ، ایجاد می گردد.طیف اثرات سمی تئو برومین از ایجاد علایم یک مسمومیت گوارشی ساده یعنی استفراغ و اسهال تا سر دیگر طیف یعنی مرگ کشیده شده است.خطر ناکترین اثر این ماده ناشی از تا ثیرات قلبی آن به صورت افزایش ضربان قلب و ایجاد نا منظمی در ریتم قلب می باشد که متعاقب فعالیت بیش از حد سگ می تواند سبب ایست قلبی و مرگ شود.تشنج، خونریزی داخلی،اسهال،استفراغ و افزایش غیر طبیعی ادرار و تحریک پذیری سگ از دیگر علائم مسمومیت با این ماده است.لازم به ذکر است خوردن حدود ۷۰ گرم شکلات برای یک سگ ۱۰کیلوگرمی می تواندایجاد مسمومیت کرده و حتی مرگبار باشد!
ارزش غذایی ویتامینها:
ویتامینها برای تامین سلامتی ضروری می باشند. لذا مقدارآنها درغذا باید دقیقا تنظیم شود.بهتراست درسگهایی که نیازبه ویتامین بیشتری دارند ازمکملهای ویتامینی استفاده شود. برخی ازعناصرمعدنی به مقدارزیاد وبرخی به مقدارکم موردنیازمی باشند. کلسیم وفسفردارای ارتباط نزدیکی با هم هستند وازاهمیت بسیاری درجیره غذایی برخوردارند زیرا درشکل گیری ورشد دندانها واستخوان ها نقش بسزایی دارند. این عناصرباید به مقدارمناسب مورد استفاده قرارگیرند. زیرا به هم خوردن نسبت کلسیم وفسفروافزایش فسفرخون می تواند موجب بدشکلی استخوانها وبیماری ریکتزگردد. درصورتیکه بصورت هفتگی یک قلم گوسفند ویا گاو دراختیارحیوان قراردهید نیازآنها به مواد معدنی تامین می شود.
ارزش غذایی کربوهیدرات:
کربوهیدراتها شامل مواد قندی ونشاسته می باشند. سگها می توانند مقدارزیادی ازانرژی موردنیازخود را ازکربوهیدراتهای موجود دربرخی غذاها تامین نمایند. مقادیرزیادی کربوهیدرات درگندم . جو. ذرت. سیب زمینی. برنج وهویج پخته وجود دارد. نان نیزبعنوان یکی ازمنابع کربوهیدرات قابل توجه می باشد. سگها براحتی مواد قندی مثل شکر. نشاسته. گلوکز. ساکاروز ولاکتوز را هضم می کنند. اما هضم قندشیر(لاکتوز) برای برخی ازآنها امکان پذیرنیست لذا دادن مقدارزیادی شیربه این سگها موجب اسهال می گردد. متاسفانه به غلط شایع گردیده است که دادن شیرینی به سگ موجب کوری آن می گردد لذا این امرقویا تکذیب می شود اما ازدادن شیرینی وقند زیاد به سگ بخصوص سگهای پیرو حیوانات دیابتی خودداری کنید
ارزش غذایی چربیها:
چربی ها درجیره غذایی به شکل واحدهای ساختمانی اسیدهای چرب وجود دارند که تعدادی ازآنها برای سگها ضروری می باشند. کمبود اسیدهای چرب باعث خارش وخشکی پوست. زبرشدن موها وتولید شوره می گردد. عفونت گوش. کری واختلالات عصبی مثل اضطراب. ترس وعصبانی بودن ازعوارض دیگرکمبود چربی می باشند. گذشته ازآن که چربی ها جهت فرایندهای متابولیک بدن ضروری می باشند بعنوان منبع انرژی نیزبرای سگها مطرح هستند. چربی ها ۱۰۰% برای سگها قابل هضم هستند وموجب خوش طعم شدن غذای آنها نیزمی گردند. ازاینرو مصرف روغن زیتون که درحقیقت یک منبع بسیارخوب ازویتامین ها است درغذای سگ توصیه می شود.

غذاهای آماده: امروزه در بازار،غذاهای مختلف و دارای ترکیبات متنوعی و برندهای گوناگونی وجود دارد که میتوان غذاهای خشک و کنسرو شده را نام برد واین غذاها با توجه به سن حیوان و جثه و ترکیباتی که در پوست،مو و دستگاه گوارش،دستگاه ادراری ساخته شده اند که تاثیرات مفیدی دارند. این غذاها فاسد نمیشوند و مقرون به صرفه هستند و نیاز به آماده کردن ندارند. بنابر این توصیه میشود برای سلامت حیوان دوست داشتنی خود از غذایی سالم و بالانس شده استفاده شود که همیشه حیوانی سالم و با نشاط داشته باشیم.

این همدردی انسان با همه موجودات است که از او یک انسان واقعی میسازد. (آلبرت شوایتسر)

نظر خود را بنویسید!

نظرات (0)